tisdag 10 juli 2012

Rotälven

Åkte tidigt på lördagmorgonen mot Borlänge där jag plockade upp min gode vän Conny. Vi fortsatte mot Älvdalen där vi köpte våra fiskekort. Sedan var det dags att leta efter fiske- och lägerplats. Vi fortsatte ca 5 mil upp längs Rotälven. Där bestämde vi oss att kliva rätt ut i vildmarken och se vad naturen har att erbjuda. Vi var inte ensamma, det fanns gott om mygg och knott! Vädret var grått och regnet låg i luften nästan hela tiden, men det var helt ok fiskeväder. Vi fiskade uppströms och nerströms med några små hugg, men inga matfiskar. Minimimåttet för öring är 30cm så minst en var skulle vi väl kunna fixa? Conny var först ut att få en på 33cm. Jag fick kämpa lite längre innan den femte fisken klarade 30cm. Jag såg att det vakade och försökte hitta rätt fluga. Satsade på torrfluga och lyckades få den att passera där det vakade. Öringen var upp på ytan och högg efter flugan direkt, men missade. Shit, ett försök till och jag lyckas få flugan igen på rätt ställe precis vid strandkanten. Japp nu satt den, stark och pigg! Nu var middagen fixad! Färsk öring stekt i smör, MUMS! Vi hade nått toppen av fiskelycka denna resa, god mat och dryck bredvid lägerelden. Nu kändes inte myggen och knotten lika besvärliga :). Vi fortsatte att fiska, men de stora fiskarna uteblev. Två nätter i skogen och sedan var det dags att åka hem igen. Ännu en erfarenhet rikare och positiv energi till kommande fisketurer och vardagslivet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar