onsdag 29 juli 2015

Andra semesterveckan

Då var det dags för det stora äventyret! Conny och jag hade siktet inställt på Jämtland i år. Torsdag till söndag skulle vi ut i det vilda. 02.40 var jag uppe och då hade jag sovit i ca 1h 30min. Packade bilen och åkte upp till Borlänge för att hämta min vandringskompanjon och fiskebroder. Därifrån var det Vålådalen som var slutstationen för bilen. Det regnade hela vägen från Borlänge till Vålådalen. Från Vålådalen började vi att vandra med tunga ryggsäckar och med ganska lätta steg till en början i det smattrande regnet. Efter ca 5 timmars vandring i regnet var vi blöta, utmattade och lite frusna. Det var dags att slå upp tältet och byta om till torra kläder och få i sig lite mat. Vi ser ett lämpligt ställe och tar sikte mot det. Det är blött, tunga våtmarker där vi får hålla koll på var vi sätter våra fötter. Vi väljer olika alternativ att ta oss till den tilltänkta lägerplatsen. Jag tar den rakaste vägen och trillar nästan i den djupa bäcken med min tunga ryggsäck. Utmattad och nästan framme vid platsen där vi ska slå upp tältet så sticker det upp ett brunt huvud som stirrar på mig. Hinner inte tänka så mycket utan vänder om tillbaka och traskar väldigt snabbt i träsket och över den besvärliga bäcken igen, vinkar till Conny att nu drar vi. Tittar bakåt om någon följer efter, men ser ingen förföljare. Jag berättar vad jag har sett och vi är inte sugna att träffa nallen igen och inte sugna på att gå tillbaka till bilen i en 5-timmars promenad i det kyliga regnet. Vi går vidare en stund till och sedan måste vi slå upp lägret för att kroppen börjar säga ifrån. Imponerande action att få upp lägret så snabbt i kylan, regnet och blåsten. Snabbt av med allt blött och ner i sovsäcken. Mat och dryck fylldes på och pulsen var hög i några timmar efter den dramatik som utspelades. Nu var det bära eller brista. Hoppas att vi inte får besök i tältet. Regnet avtar senare på kvällen. Jag vågar mig ut och kollar läget. Ser en flock renar ca 40m från tältet och fiskar som vakar. Jag sjunger/brölar/jojkar lite, sedan känns det lite tryggare att sova på natten. Fortsättning följer...
Lägret. 
Utsikt när vi kliver upp ur tältet. Tittade på vakande öring när vi åt frukost. Fångade även några :). Ser ni snön som fortfarande ligger kvar?


Här fick vi också fisk. Bilden något mörk, men det var en jättefin plats. 

Här tog vi dricksvattnet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar