fredag 31 juli 2015

Äventyret fortsätter

Dag 2 och 3 blev det till slut den magiska fiskeresa vi hoppades på. Siktet var inställt på röding och skaplig öring. Vi räknar alltid med minst en måltid med fisk. Händelserna från dag 1 förträngdes och när vi satt i morgonsolen där uppe och drack kokkaffe med macka samtidigt som fisken vakade och renarna skuttade omkring. Ja vi var i paradiset. Inga mygg eller knott som störde. Väldigt fridfullt. Efter frukost var det dags att pröva fiskelyckan. Vi lyckades få några öringar och några av dem blev smörstekta till lunch, vilken start! Efter lunch var det dags att gå vidare och söka efter den eftertraktade rödingen. Vi följde det rinnande vattnet och hamnade vid tjärn längre ner. Det såg väldigt dött ut. Inga vak. Plötsligt är det något som plogar efter mitt bete precis innan strandkanten, och vänder tillbaka ut i det djupa igen. Vad var det? Strax därpå ropar Conny som står i närheten att han har något på. Det är en röding! Vi lyckas få upp den och fisk till middagen är säkrat! Dagen efter fanns bara ett syfte. Att fånga stor röding. Eftersom det såg ut att bli jättedåligt väder på söndag så bestämde vi att vandra till bilen lördag eftermiddag. Innan det ska vi äta en riktigt rejäl lunch för att orka traska, tänkte vi. Vi fiskade på förmiddagen och hoppades på något stort. Först händer ingenting, men plötsligt ropar Conny på mig. Jag står en bit bort och rusar mot honom och då ser jag den stora rödingen. Jag lyckas hjälpa till att håva in den. 54,5cm, grattis Conny! Strax därefter får jag ett hugg och ser en stor röding visa sina färger för mig, men neeeej, den släpper och det var det närmaste för mig när det gäller röding. På vägen tillbaka till lägret stannar jag till och provar en sista gång. Yes, jag får upp en öring på 38,5cm, vilket är nytt rekord i dessa sammanhang. Lyckliga går vi mot lägret och steker upp dessa härliga och goda fiskar i smör. Det blir så mycket mat så att vi behöver inget annat tilltugg. Efter att maten fått sjunka lite var det dags att packa ihop och vandra tillbaka. Inga fler obehagliga överraskningar.
Renkött smakar gott vid lägerelden efter fisketuren.
Vackert!

Den stora vackra goda rödingen.

Den fina och goda öringen.

Vackert landskap och klart vatten. Rogivande.


Glad fiskare :)
Försöker locka björnen :). Det var varmt och skönt en liten stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar